Doelgroep: Volwassenen en Sporters

Iedere dag en bij elke beweging worden uw voeten belast door uw lichaam. De hoeveelheid belasting is afhankelijk van uw beroep, dagelijkse activiteit en sport. Bij het sporten kunnen bepaalde structuren overbelast worden wat voor klachten kan zorgen.

Goed schoeisel is heel belangrijk ter preventie en bij de behandeling van verscheidene voetklachten.

Dit zijn enkele veel voorkomende aandoeningen bij volwassenen en sporters die terecht kunnen bij een podoloog:
- Huid- en nagelaandoeningen (eelt, likdoorn, schimmelinfecties, ingegroeide nagel, kloven, voetwonden,..)
- Standsafwijkingen (zoals plat- of holvoeten, X-benen en O-benen)
- Abnormaal stappatroon (zoals overmatige pronatie/supinatie, intoeing en outtoeing)
- Hielpijn (zoals fat pad atrofie en haglund exostose)
- Pijn aan de onderzijde van de voet (zoals hielspoor en fascitis plantaris)
- Pijn aan binnen- of buitenenkel (zoals ligamenten, tarsal tunnel syndroom en tibialis posterios dysfunctie)
- Voorvoetpijn (zoals mortonse neuralgie, metatarsalgie, doorgezakt dwarsgewelf en stress-fractuur)
- Pijn aan de grote teen (zoals hallux limitus, sesamoiditis en hallux valgus)
- Standsafwijkingen van de tenen (zoals klauwtenen, hamertenen en malettenen)
- Peesproblemen (o.a achillespees en patellapees)
- Scheenbeenklachten (zoals shin splints)